FAQ
Dit is een dienst die wordt aangeboden door een erkend bedrijf en waarmee je de maatschappelijke zetel van je bedrijf op een van de adressen kunt vestigen. Een van de diensten die Pro Business Center® aanbiedt, is het toewijzen van een vestigingsadres voor je bedrijf.
Deze adressen zijn vaak goed bekend en geven je een merkimago en een vriendelijke sfeer. Het adres van het hoofdkantoor van uw bedrijf verschijnt immers op al uw zakelijke documenten (facturen, offertes, visitekaartjes, enz.) en ook op uw reclamemateriaal. Pro Business Center biedt u niet alleen een bedrijfsadres, maar ook diensten zoals post- en pakketbeheer, administratieve secretariaatsdiensten, telefoondiensten, enz. En ook kantoorverhuur, coworking en vergaderruimtediensten.
Bij het opstarten van een bedrijf kan een ondernemer ervoor kiezen om zijn bedrijf in zijn privéwoning te vestigen. Deze keuze kan het gevolg zijn van beperkte financiële middelen of organisatorische overwegingen.
Het registreren van je bedrijf aan huis kan de winstgevendheid verbeteren doordat je geen huur hoeft te betalen.
De risico's voor de ondernemer in geval van financiële problemen of zelfs faillissement mogen echter niet worden geminimaliseerd.Een bedrijf, of het nu een natuurlijk persoon of een rechtspersoon is, kan alleen worden geregistreerd in de woning van de beheerder als er geen contractueel beding is dat dit tegenspreekt. Als het huurcontract echter bedrijfsactiviteiten in de woning van de beheerder verbiedt, kan een voorlopige vestiging worden aangevraagd.
Bedrijven kunnen gevestigd zijn in gehuurde bedrijfsruimten. Voordat je stappen onderneemt om een bedrijf op te zetten, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het pand wordt gebruikt voor commerciële en niet voor woondoeleinden.
Als je huurt, zit je waarschijnlijk vast aan een huurcontract voor 9 jaar, met de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging.
FAQ Hoofdtkantoor
Zakelijk adres - hoe vestig je een adres in Vlaanderen?
De naamloze vennootschap, afgekort SRL, is de meest voorkomende vennootschapsvorm in België en Frankrijk. Deze hervorming van het Wetboek van Vennootschappen is van toepassing vanaf 1 mei 2019.
Ongeacht de naamsverandering biedt de nieuwe naamloze vennootschap veel nieuwe mogelijkheden voor toekomstige en gevestigde ondernemers. Maar pas op, niet alles is rozengeur en maneschijn, want er zijn risico's waarmee rekening moet worden gehouden en waarop moet worden geanticipeerd.
Deze hervorming maakt het veel gemakkelijker om een nieuw bedrijf op te zetten. Dit is grotendeels te danken aan het feit dat er geen minimum aandelenkapitaal is. Het is echter belangrijk om te beseffen dat risico's niet vanaf het begin zijn uitgesloten... Op dit moment kunnen bedrijven in de SPRL-vorm aansprakelijk worden gesteld voor wat bekend staat als "wanbeheer" binnen het bedrijf. Dit gebeurt echter zelden. In het geval van de SRL-vorm daarentegen, wordt dit concept vervangen door dat van fout "in de uitvoering van haar missie", wat a priori meer algemeen aanvaard is.
Wat de overdracht van aandelen in een SRL betreft, wordt deze laatste een flexibeler kader geboden. In een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid kunnen aandelen vrij worden overgedragen. U kunt dus beslissen of het bedrijf zeer gesloten of zeer open is.
Volgens de huidige wetgeving zijn er wettelijke beperkingen op de overdracht van aandelen in een SPRL. De statuten staan toe dat de beperkingen worden versterkt, niet versoepeld. De nieuwigheid van deze versie van de tekst is eerder het tegenovergestelde. De statuten van een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid zijn flexibeler en kunnen daarom de overdraagbaarheid van aandelen vrijer regelen.
Aan de andere kant voorziet het principe in een vrij beperkte mogelijkheid tot overdraagbaarheid. Het vereist de instemming van ten minste de helft van de aandeelhouders die ten minste driekwart van de aandelen bezitten. Van deze regel kan echter worden afgeweken. Hoe kan dat? Heel eenvoudig door te voorzien in een specifieke overdrachtsovereenkomst.
De goedkeuring in kwestie kan eenvoudig de vorm aannemen van een schriftelijk document, zoals de notulen van de algemene vergadering. Het kan ook een document zijn dat door de aandeelhouders is ondertekend. Een aandeelhoudersvergadering is niet per se verplicht.
Bestaande besloten vennootschappen hebben tot 1 januari 2024 de tijd om hun rechtsvorm te wijzigen. Het is ook belangrijk om te weten dat sinds 1 januari 2020 vennootschappen in de vorm van een commanditaire vennootschap (SPRL) de volgende wijzigingen in hun statuten moeten aanbrengen.
Gebeurt dit niet, dan zal de commanditaire vennootschap vanaf 1 januari 2024 automatisch de rechtsvorm van een SRL aannemen. De bestuurders zullen echter nog steeds het initiatief kunnen nemen om de statuten zelf te wijzigen.
De oprichtingsakte is een verplicht document met de statuten van je toekomstige vereniging.
Zoals hierboven aangegeven, moet de oprichtingsakte worden opgesteld door een notaris of tussen de oprichters.
Dit is wat de oprichtingsakte moet bevatten:
1. De naam van de vereniging met de woorden "vereniging zonder winstoogmerk" of het acroniem VZW.
2. Het sociale doel of de doelstelling en het actieplan of doel.
Bijvoorbeeld: sociaal doel = hulp voor jongeren in achtergestelde gebieden; actieplan of doel = fondsenwerving, bewustmakingscampagnes, concerten, enz.3. Het administratieve adres en het adres van de algemene vergadering.
4. De regels van de algemene vergadering: toewijzing, bijeenroeping en communicatie naar de leden.
5. De contactgegevens van de oprichtende leden, de voorwaarden voor toelating en uittreding van leden en hun rechten en plichten.
6. Het moet de regels bevatten voor bestuurders: hun benoeming of ontslag, hun bevoegdheden en ook hun ambtstermijn.
7. En niet te vergeten de rechten en plichten van de leden van de vereniging.
8. Het bedrag van de bijdrage en de toewijzing van activa in geval van ontbinding.
9. En natuurlijk de levensduur.
Ga voor meer informatie naar economie.fbov.be.
Een van de belangrijkste veranderingen in de overgang van de SPRL naar de SRL ligt ongetwijfeld in de uitsluiting van het begrip aandelenkapitaal. Voorheen was een minimumkapitaal van €18.550 vereist om een bedrijf op te richten. Dit is niet langer van toepassing. Dat is goed nieuws, toch? In het verleden genoten schuldeisers onvoldoende bescherming en kregen bedrijven te maken met vrij uitgebreide bureaucratische procedures.
Aan de andere kant vervangt het concept "activa" dat van aandelenkapitaal. Dit betekent dat het bedrijf in kwestie zijn activiteiten moet financieren en zijn schuldeisers moet betalen. Bovendien moet het financiële plan gedetailleerder zijn. En niet te vergeten dat de uitkering van winst of reserves pas kan plaatsvinden na een grondige analyse van de balans en/of liquiditeit.
Het is waar dat er geen controle is over de inhoud van het financiële plan. Tenzij je bedrijf failliet gaat binnen de eerste 3 jaar na oprichting. Dus als je bedrijf failliet gaat tijdens de eerste 3 jaar van zijn bestaan, kan een rechter je financieel plan in detail onderzoeken. Als de rechter bijvoorbeeld vindt dat het financiële plan aantoont dat het bedrijf vanaf het begin ondergefinancierd was, zal hij de oprichters aansprakelijk stellen. En zij zullen de schuld van het bedrijf moeten afbetalen.
SRL
Wil je een bedrijf oprichten voor activiteiten met een laag risico? Wil je zoveel mogelijk administratieve rompslomp vermijden bij het opzetten van je bedrijf? Wilt u de enige eigenaar van uw bedrijf zijn? Zoek een medeoprichter en start je bedrijf, vroeger bekend als een "SCS".
Om te beginnen wordt een SComm opgericht bij onderhandse akte. De akte wordt opgesteld door de beherend vennoot en de commanditaire vennoot. Het is niet nodig om naar een notaris te gaan. U kunt de statuten van uw bedrijf indienen bij de rechtbank voor bedrijven. De eenvoudigste optie is om een aanvraag in te dienen bij Pro Business Center® en wij zullen het voor u doen. Bovendien is het bedrijfsadres dan 1 jaar gratis.
Aangezien er geen minimumkapitaal vereist is om een SComm op te richten, zijn de schuldeisers van de vennootschap niet zeker dat ze hun geld kunnen terugkrijgen... Daarom zijn het de beherende vennoten die deze garantie bieden. Zoals hierboven vermeld, is de niet-actieve "commanditaire vennoot" beperkt aansprakelijk en is de actieve vennoot onbeperkt aansprakelijk voor de verbintenissen van het bedrijf. Dit betekent dat de afwezigheid van een minimaal startkapitaal dat vereist is om een SComm op te richten, gekoppeld is aan de onbeperkte aansprakelijkheid van de commanditaire vennoten.
Het is waar dat een financieel plan en een dubbele boekhouding niet verplicht zijn, maar ze worden wel sterk aanbevolen. Hierdoor krijg je een beter overzicht van de financiële situatie van je bedrijf en de ontwikkeling ervan.
Voordelen :
Je hebt geen startkapitaal nodig om een SComm op te zetten.
Je hoeft niet naar een notaris. Je stelt de akte privé op.
De SComm-aandelen zijn niet overdraagbaar. Zo behoudt u het familiale karakter van uw bedrijf.
Er zijn minder verplichtingen om bepaalde documenten te publiceren.
Als passieve partner is je aansprakelijkheid niet hoger dan het bedrag dat je investeert.
Nadelen:
In het geval van een schuld aan SComm is de manager persoonlijk, hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijk.
Als je een stille vennoot bent en je wilt betrokken raken bij het beheer van het bedrijf, word je op je beurt persoonlijk, hoofdelijk aansprakelijk.
Zolang er een schulduitstel bestaat, kan de SC geen winst uitkeren.
Het faillissement van de SC brengt het faillissement van de beherend vennoot met zich mee.
Het nieuwe Wetboek Vennootschappen en Verenigingen is van kracht sinds 1 mei 2021. Sindsdien is het niet langer mogelijk om een "eenvoudige" commanditaire vennootschap op te richten. Deze rechtsvorm blijft bestaan, maar met een kleine wijziging: het wordt een "commanditaire vennootschap" (zonder het woord "eenvoudig").
In het nieuwe vennootschapsrecht staat echter dat de commanditaire vennootschap een eenvoudige vennootschap is. Maar het heeft rechtspersoonlijkheid. De basisprincipes van het oude vennootschapsrecht zijn nog steeds van toepassing op SCSs.
Dit betekent dat voor de oprichting van een dergelijke vennootschap altijd twee partners nodig zijn, één met activa en één met passiva. En als een van hen verdwijnt, wordt de vennootschap automatisch en onvermijdelijk ontbonden. Aan de andere kant is er vereenvoudiging en meer flexibiliteit op het gebied van communicatie en managementregels.
-
Zoek een niet-actieve (passieve) partner.
-
Vraag hulp aan een accountant.
-
Een onderhandse akte opstellen tussen de partners
-
Dien het uittreksel uit de oprichtingsakte in bij de Rechtbank van Koophandel
De Rechtbank van Koophandel zal je je ondernemingsnummer geven
Registreer je bij de ECB - Kruispuntbank voor Ondernemingen -
Nu ken je de stappen, de formaliteiten, de voor- en nadelen van het opzetten van een SCS. Nu is het aan u om uw plannen te verwezenlijken! Pro Business Center blijft volledig beschikbaar om je te ondersteunen, te begeleiden en, waarom niet, je bedrijf voor je op te richten! Als je deze taak aan ons wilt delegeren, neem dan snel contact met ons op en we helpen je graag verder.
-
SComm
Goed nieuws! Want het opzetten van een partnerschap is vrij eenvoudig en vereist weinig formaliteiten.
Een door de partners ondertekende akte is voldoende. De akte moet in twee originele exemplaren worden opgemaakt en een notaris is niet nodig. Ten tweede heb je geen financieel plan of startkapitaal nodig. Bijdragen komen uit je